05.09.2015, 15:00 – 18:00 Uhr
Musik/Hören – Begegnungen mit Künstlern und Wissenschaftlern
Performance Lectures von und mit Sam Auinger, Sabine Breitsameter, Edwin van der Heide und Manos Tsangaris
Musik/Hören: gestern, heute, morgen


06.09.2015, 16:30 – 18:00 Uhr
»Musik/Hören: gestern, heute, morgen« Podium und Diskussion im Plenum
mit Sam Auinger, Sabine Breitsameter, Hans-Georg Soeffner und Nike Wagner
Moderation: Raoul Mörchen
Musik/Hören: gestern, heute, morgen


1.10.2015 -15.10. 2015
Sonic Commons / Tuning in: reading and listening to public spaces

Space is not a container, but a product of human experience and practices. In this course, we will investigate how to read and represent public space, especially from a hearing perspective. Using the complex transitory spaces in and around South Station and Ruggles Station — their structures and flows, social practices, sensory and auditory qualities — the project is based on a thick mapping approach: an approach to cartographic representation that is not limited to the representation of a given data set, but also reflecting on the process of collecting these data.

This joint workshop between Architecture and Information Design and Visualization investigates different approaches to read and represent a complex informational environment, through observation, listening, and critical cartography. The workshop incorporates methods from environment-behavior research, human geography, design research and sound studies.

workshop team: Sam Auinger, Katrin Emler, Bruce Odland, Dietmar Offenhuber, Chris Ryan.
Partners: Goethe Institute Boston, MBTA, City of Boston, Harvard GSD, Center of the Arts

13.10.2015, 2 pm
Artist Talk
MIT ACT studio, Cambridge

18.06.2015 - 19.07.2015
everything NO
Klang der Städte, Allgemeiner Konsumverein, Braunschweig
tamtam (Sam Auinger, Hannes Strobl)

Ein Stück, dessen Grundlagen Stadt- klangstudien und Audioaufnahmen bilden, die Sam Auinger und Hannes Strobl in Shanghai machten. Die überwältigende klangliche Kulisse dieser 23-Millionen-Einwohner Metropole konfrontiert mit einer Fülle nicht leicht dechiffrierbarer, akustischer Phänomene. So handelt das Radio-Stück von dem Versuch und der Unmöglichkeit, eine solche Mega-Stadt durch ihr akustisches Erscheinungsbild erfahrbar zu machen. (Auszug aus dem Programm)

Radiophones Hörstück, Stereo Version (2010), Dauer 36’05”

01.05.2015 - 31.10.2015
expo milano 2015
austrian pavillon
milano (IT)

auditives design
raumfarbe (Sam Auinger, Hannes Strobl)


20.05.2015 - 18.10.2015
Quiet is the New Loud
triennale brugge / brugge (BE)

The soundscape of Modernity, with its overwhelming array of machine generated standing waves amplified in canyons of glass and steel, has through the vicissitudes of history passed Brugge by. One can still take delight in Brugge’s human scale sound space of passageways, plazas, canals, cobblestones and courtyards without being overwhelmed by electrical hums, diesel motors, helicopters, ventilation, air conditioning and constant media sounds. Brugge has a very valuable acoustic commodity: quiet. In a time where our accelerating economy generates an inhuman barrage of conflicting and confusing sounds out of scale with human perception Brugge’s quiet provides space to think. Quiet is the New Loud.